BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, March 20, 2011

Manusia halalkan pembunuhan, perang tidak diampun dosa

ALLAH mencipta sesuatu dengan hikmah dan keunikan tersendiri. Langit dan cakerawala, bumi, penghuninya, lautan serta rahsianya. Manusia adalah ciptaan Allah yang paling bernilai dan sebaik-baik kejadian.

Firman Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya Kami ciptakan manusia dengan sebaik-baik kejadian.” (Surah At-Tin, ayat 3)
Imam 3 Masjidil Haram, Soleh Muhammad, berkata manusia juga ibarat satu binaan di sisi Allah di samping kewajipan dan tuntutan yang perlu dilakukan, roh mereka adalah pinjaman berharga dan darah yang mengalir amanah perlu dijaga dengan sempurna.
Oleh itu katanya, pembunuhan seorang manusia dengan cara yang salah adalah dosa besar. Malangnya, darah manusia hari ini bagaikan tiada nilai disebabkan pangkat serta kedudukan yang bersifat sementara.

“Setelah berlalu masa yang panjang antara umat dan utusan Allah iaitu nabi, nyawa dan darah manusia kini bagaikan tidak ternilai.

“Berlakunya perang saudara dan perkauman kerana pegangan agama serta kesan jahiliah yang terpahat di jiwa mereka,” katanya.

Katanya, peristiwa zaman jahiliah kini berulang apabila manusia berperang sesama sendiri atas sebab yang tidak munasabah sementara hukuman dikenakan kepada manusia biasa dan membebaskan mereka yang berpengaruh.
Seperti sabda Nabi SAW yang bermaksud: “Sesungguhnya binasalah mereka sebelum daripada kamu apabila orang kebanyakan melakukan kesalahan, kamu kenakan hukuman tetapi jika ia berlaku terhadap orang bangsawan, makan kamu melepaskan mereka.” (Al-Hadis)

Malah, Nabi SAW memberi ancaman kepada mereka yang membunuh dengan sabda Baginda yang bermaksud: “Membunuh seorang yang beriman adalah perkara yang paling hina di sisi Allah.” (Hadis riwayat Tirmizi dan Nasai’)

Firman Allah yang bermaksud: “Sesiapa yang membunuh seorang mukmin dengan sengaja, maka balasannya adalah neraka jahanam, mereka kekal di dalamnya dengan kemurkaan Allah serta laknatnya terhadap mereka.” (Surah an-Nisa’, ayat 93)
Soleh berkata, setelah kedatangan Islam, kedudukan manusia dimuliakan oleh Allah dan mengubah bentuk pengabdian mereka kepada Allah yang satu.

Katanya, kedudukan manusia yang mulia di sisi Allah menyebabkan darah mereka haram ditumpahkan walau mereka golongan kafir yang tidak memerangi Islam kerana perbuatan membunuh adalah kesalahan besar.

“Membunuh itu menghilangkan roh dengan cara tidak betul sedangkan nyawa adalah amanah yang perlu dipelihara sebaiknya. Sesiapa melakukannya nescaya mendapat balasan seksaan yang berat,” katanya.

Beliau turut memetik hadis Rasulullah SAW yang bermaksud: “Semua dosa akan diampunkan Allah kecuali mereka yang mati dalam kufur atau membunuh seorang mukmin dengan sengaja.” (Hadis riwayat Abu Daud dan Nasai’)

Sabda Baginda lagi yang bermaksud: “Allah akan berkata kepada orang yang membunuh diri, sesungguhnya kamu telah mendahului Aku, maka pada hari ini kamu akan diharamkan daripada menikmati syurgaKu.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Pluralisme_ boleh gugat akidah Islam

Menyamakan pegangan menjejas keharmonian sosiobudaya, masyarakat majmuk Malaysia

PRINSIP pluralisme agama sebenarnya adalah persoalan berkaitan akidah yang menjadi teras kepada jati diri orang Islam. Jika punah teras ini sudah tidak bermakna keimanan seorang yang mengakui dirinya Islam.

Dalam Islam, orang yang tidak bersaksi bahawa tiada Tuhan yang berhak disembah melainkan Allah dan Nabi Muhammad adalah utusan Allah tidak boleh dikategorikan sebagai orang Islam.
Hal demikian disebabkan persoalan syahadah ini adalah terlalu asas dan seorang tidak boleh tidak melainkan mengucap dua kalimah syahadah bagi menyempurnakan rukun Islam yang pertama.
Menyamakan orang yang tidak mengakui keesaan Allah dan kenabian Rasulullah SAW bukan suatu perkara yang boleh ditolak ansur. Walaupun begitu, Islam tidak pernah memaksa bukan Islam memeluk agama Islam dan menghormati penganut agama lain.

Ada sesetengah golongan cuba berlindung di sebalik kebebasan beragama bagi mempromosikan pluralisme agama. Mereka mendakwa Perkara 11 Perlembagaan Persekutuan memberi tiket kepada mereka menyatakan semua agama itu sama dan seseorang bebas menukar agamanya.

Pandangan itu sebenarnya tersasar daripada kedudukan undang-undang. Perkara 11(1) Perlembagaan Persekutuan memberi hak semua orang menganut dan mengamalkan agamanya tetapi ia bukan tiket bertukar agama ataupun bebas dari sebarang agama.
Menelusuri Perkara 3 Perlembagaan Persekutuan, ia memberi keistimewaan kepada agama Islam berbanding agama lain. Oleh itu, tiada sama rata antara Islam dan agama lain. Islam mesti diberi kelebihan dari sudut undang-undang.
Namun, keistimewaan Islam bukanlah bermakna perlembagaan membenarkan penindasan kepada agama lain. Perlembagaan menjamin kebebasan beragama ini selagi ia tidak menggugat keamanan dan keharmonian negara.

Malah perundangan Islam itu sendiri sentiasa memberi hak kepada penganut agama lain melaksanakan tuntutan dan tanggungjawab agama mereka.

Pluralisme agama sebenarnya tiada tempat dalam perundangan negara mahupun perundangan Islam. Ia mestilah ditolak kerana akan membawa kepada kucar-kacir dalam sosiobudaya dan masyarakat Malaysia.

Orang Islam dan bukan Islam mestilah bersetuju bahawa setiap agama adalah berbeza, tetapi perbezaan ini bukan menjadi punca kepada perpecahan. Perbezaan ini harus dihormati antara satu sama lain.

Menyamakan semua agama hanya akan menimbulkan kegusaran dan kegelisahan antara agama selain menyebabkan rasa tidak puas hati disebabkan mungkin ajaran suatu agama itu berbeza berbanding ajaran agama lain.

Kesamarataan antara agama juga adalah salah satu tuntutan Suruhanjaya Antara Agama (IFC) yang pernah diperjuangkan suatu ketika dulu. Walaupun kerajaan menolak tuntutan 14 perkara IFC tetapi mereka tidak berputus asa. Mereka masih meneruskan tuntutan secara berasingan pula.

Umat Islam harus pandai menilai sama ada sesuatu itu baik atau sebaliknya. Namun dalam membuat penilaian itu, mesti berasaskan kepada perundangan dan ajaran Islam. Oleh kerana pluralisme agama adalah persoalan akidah bukan perkara cabang, maka ia tidak ada kompromi.

Islam tidak mengiktiraf agama lain sebagai agama yang benar. Pada masa sama, Islam tidak menekan penganut agama lain. Inilah keindahan ajaran agama Islam.
Oleh itu, sebaiknya persoalan akidah yang begitu teras dalam Islam ditangani ulama Islam yang mahir dalam hal ehwal agama. Janganlah masyarakat awam yang teruja dengan kemampuan pemikiran sendiri berlumba-lumba mengeluarkan fatwa agama tanpa bersandarkan nas sahih daripada al-Quran, sunnah serta pandangan ulama besar yang diterima keilmuan mereka.

Orang bukan Islam harus menerima Islam seadanya mengikut ajaran Islam itu sendiri, bukan mengikut apa yang mereka suka kerana orang Islam sendiri terikat dengan perkara asas ajaran agama. Namun, orang Islam tidak pernah mempertikaikan perkara asas itu dan bagi persoalan cabang atau furu’, biarlah ahli agama yang terlatih dalam bidang agama merungkaikan permasalahan berkenaan.