BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, November 28, 2010

aduhai diri ini...

Kadang-kadang kita terasa yang diri ini seperti tidak berguna..lemah tidak bermaya..tetapi sedar lah wahai sahabat, setiap ciptaan Allah ada hikmahnya..

Allah SWT berfirman dalam surah al-A’raf ayat 156 yang bermaksud: “Dan rahmatKu meliputi segala sesuatu.”

Begitu juga dalam surah az-Zumar ayat 53 yang bermaksud: Katakanlah, “Wahai hamba-hamba-Ku yang melampaui batas terhadap diri mereka sendiri, janganlah kamu sekalian berputus asa dari rahmat Allah. Sesungguhnya Dia adalah Zat yang Maha Pengampun lagi Maha Penyayang.”

Dalam kitab Riadis Solihin, Imam al-Nawawi, meletakkan dua ayat al-Quran ini dalam bab Berharap pada Allah.

Pertamanya, untuk menghilangkan perasaan sedih dan dukacita hendaklah kembali rujuk kepada Allah SWT dengan bertaubat agar jiwa menjadi suci dan tenang. Sebaiknya, bangun waktu malam dan solat taubat.
Kedua, banyakkan menyebut istighfar dan menyebut: “Wahai Tuhan kami, sesungguhnya Kami sudah menzalimi diri kami (dengan melakukan banyak maksiat). Sekiranya Engkau tidak mengampuni dosa kami dan tidak merahmati kami, nescaya kami akan termasuk golongan orang yang rugi (terutamanya di akhirat).

Ketiga, banyak melakukan muhasabah diri dan melakukan perubahan ke arah yang lebih baik. Di samping itu banyakkan doa seperti doa yang diajar oleh Nabi Muhammad SAW yang bermaksud: “Ya Allah, perelokkanlah agama (pada diri kami) yang menjadi benteng segala urusan kami dan perelokkanlah dunia kami yang padanya kami mencari penghidupan dan perbaikilah akhirat kami yang padanya kami kembali (untuk menerima balasan) dan jadikanlah hidup, bertambah-tambahnya kebaikan (amal soleh) dan jadikanlah mati, kerehatan daripada segala yang buruk.”

Selain itu, banyakkan membaca doa yang dibaca pada waktu pagi dan petang yang bermaksud: “Ya Allah, aku berlindung kepada-Mu daripada kegelisahan dan dukacita, aku berlindung kepada-Mu daripada lemah (jiwa) dan malas, aku berlindung kepada-Mu daripada sifat pengecut dan bakhil serta aku berlindung kepada-Mu daripada bebanan hutang dan penindasan orang.” – Riwayat Abu Daud.

Keempat, banyakkan melakukan perkara yang beroleh ketenangan seperti istiqamah dalam solat berjemaah, banyakkan melakukan solat tahajud, berzikir, menghadiri pengajian agama, berdamping dengan alim ulama, berusaha memantapkan keimanan dengan meningkatkan ilmu agama, berfikir tentang akhirat, bergaul dengan orang yang mempunyai akhlak yang baik serta menghubungkan silaturahim dengan kaum kerabat.

Di samping itu, hendaklah berusaha mencari reda Allah SWT dengan berpegang teguh dengan agama serta melaksanakan suruhan-Nya dan meninggalkan larangan-Nya. Jangan mencari reda manusia sehingga menderhakai Allah SWT kerana ia menjadikan anda sedih dan kecewa.

Allah SWT berfirman dalam surah al-Furqan ayat 63 yang bermaksud: “Hamba-hamba Tuhan yang Maha Penyayang (Ibadur-Rahman) itu iaitu orang yang berjalan di atas muka bumi dengan rendah hati dan apabila orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata yang mengandungi keselamatan.

Menurut tafsir Ibnu Kathir dalam menjelaskan ayat berkenaan iaitu antara sifat hamba Allah SWT yang beriman iaitu:

Pertama, seperti disebut Allah SWT, “orang yang berjalan di atas muka bumi dengan rendah hati...” bermaksud dengan tenang dan tenteram tanpa menampakkan kesombongan serta takbur.

Kedua, seperti disebut selepasnya, “Dan apabila orang jahil menyapa mereka, mereka mengucapkan kata-kata (yang mengandungi keselamatan)” yang bermaksud, apabila orang jahil menegur mereka dengan ucapan kotor, mereka tidak membalasnya dengan teguran sama. Malah mereka memaafkan, menyambut dengan santun dan tidak mengatakan sesuatu selain ucapan yang baik. Hal sebeginilah yang selalu dilakukan oleh Rasulullah SAW. Wallahua’lam.

Friday, November 26, 2010

Solat berjemaah

Solat memberi kesempatan kepada umat Islam berpersatuan, lebih disiplin, cegah kemungkaran

ISLAM adalah agama proaktif menaja dan mempromosi perpaduan. Sejarah mencatatkan pembesar sahabat Nabi Muhammad SAW datang daripada pelbagai lapisan masyarakat. Kita mengenali sahabat dekat Nabi daripada kalangan Quraisy seperti Abu Bakar as-Siddiq, Umar al-Khattab dan Uthman bin Affan. Sahabat Bilal bin Rabbah bukan daripada golongan Quraisy yang ternama dan dihormati. Bahkan beliau hanya seorang hamba berkulit hitam, manakala Salman al-Farisi ialah pendatang dari Parsi.

Sahabat Abdullah bin Salam pula ialah seorang Yahudi yang ikhlas mencari kebenaran, akhirnya memperakui kenabian Nabi Muhammad. Abdullah bin Ummi Maktum pula lelaki yang buta matanya, namun hatinya celik untuk menerima hidayah Islam.
Sejarah tamadun dunia mencatatkan agama Islam menyatukan manusia daripada pelbagai golongan, rupa paras, warna kulit dan kasta. Hanya Islam yang mampu menolak perbezaan berdasarkan kata Allah di dalam kitabnya yang bermaksud: “Sesungguhnya orang yang paling mulia di sisi Allah, ialah orang yang paling bertakwa” (Surah al-Hujurat, ayat 13). Sahabat nabi tidak dikenal daripada asal keturunannya, sebaliknya mereka menonjol kerana iman dan takwanya.
Banyak ibadah dalam Islam dilakukan secara bersama-sama yakni berjemaah. Antaranya termasuk ibadah haji di Makkah, solat Jumaat setiap minggu dan solat lima waktu berjemaah di masjid setiap hari.

Mekanisme ibadah secara berjemaah ini memberi kesempatan kepada umat Islam untuk berkomunikasi, saling berkenalan, saling berbincang, dan tolong-menolong antara mereka. Ibadah jemaah ini memberi manfaat dan faedah yang besar kepada umat Islam. Antaranya seperti yang disebutkan oleh Dr Salih bin Ghanim Sadlan ialah membantu yang lemah, memberi pelajaran kepada orang yang jahil, melembutkan hati dan menampakkan kebesaran Islam.

Tegas beliau dalam buku yang diterjemahkan dengan tajuk Bimbingan Lengkap Solat Berjemaah: “Mengerjakan solat jemaah akan melahirkan persatuan, kasih sayang, persaudaraan antara sesama Muslim, akan menjadikan mereka satu barisan yang rapi dan kukuh, akan lahir di tengah mereka sifat dermawan dan kesepakatan hati. Ini sekali gus membimbing mereka untuk hidup teratur, disiplin dan selalu menjaga waktu”.

Kedudukan solat dalam Islam adalah wasilah yang paling ampuh dalam menghapuskan perbezaan status sosial antara kaum Muslimin, menghilangkan sikap fanatik terhadap warna kulit, suku bangsa dan tempat. Lelaki Islam diperintah untuk mengerjakan solat secara berjemaah di masjid. Imam Bukhari merekodkan satu hadis menjelaskan Nabi mengancam untuk membakar rumah orang yang enggan hadir solat jemaah di masjid.
Imam Ibnu Hajar al-Asqalani menjelaskan hadis ini dalam kitab syarahnya Fathul Bari: “Hadis ini jelas menunjukkan solat lima waktu berjemaah hukumnya fardu Ain. Sekiranya hanya sunnah tentunya Nabi tidak memberi ancaman yang keras kepada orang yang tertinggal, iaitu membakar rumah mereka.”

Perpecahan adalah bencana dan kemungkaran. Oleh itu solat yang benar berupaya untuk mencegah kemungkaran seperti yang dikatakan oleh Allah yang bermaksud: “Sesungguhnya solat itu mencegah perbuatan keji dan mungkar.” (Surah Al-Ankabut, ayat 45)

Tidak dapat dinafikan, belum semua umat Islam yang menunaikan solat secara berjemaah itu bersatu padu. Hati sebahagian mereka masih saling berselisih walaupun berada di belakang imam yang satu dan saf sama.

Solat sebahagian daripada umat Islam masih belum menepati cara solat Nabi seperti ditegaskan baginda. “Solatlah kamu seperti kamu lihat aku solat” (Hadis Bukhari dan Muslim). Sebahagian umat Islam menyelisihi perintah Nabi. Mereka solat bukan dengan melihat contoh Nabi, sebalik solat dengan melihat contoh orang lain atau melihat contoh guru atau syeikh semata-mata.

Satu perkara yang paling kritikal ditegaskan oleh Nabi ketika menunaikan solat ialah perihal saf. Sekali pandang persoalan saf solat nampak seperti remeh, namun nabi menyebutkan bencana yang besar akan menimpa umat Islam yang mencuaikan saf ketika solat.

Saf yang sempurna sebahagian daripada kesempurnaan solat. Saf yang bengkang-bengkok serta renggang melambangkan hati dan muafakat ahli jemaah. Ini dijelaskan oleh Nabi sendiri dalam banyak hadis. Sahabat Abdullah bin Mas’ud melaporkan daripada Nabi yang bermaksud: “Luruskanlah saf, janganlah kalian membengkokkan saf, nanti hati-hati kamu akan berselisih.” (Hadis Muslim)
Seorang lagi sahabat Nu’man bin Bashir melaporkan daripada Nabi yang bermaksud: “Luruskan saf kamu, demi Allah hendaklah kamu meluruskan saf kamu, atau Allah akan memalingkan wajah kamu.” (Hadis Bukhari & Muslim). Imam Nawawi pula menjelaskan maksud hadis ini: “Terjadinya permusuhan di antara kamu, perseteruan dan perselisihan, begitu juga dalam perkataanmu, ‘Ekspresi wajah si polan berubah terhadapaku, saya melihat dari raut wajahnya dia benci terhadapku, hati dan sikapnya berubah terhadapku”. Hal ini tidak lain berpunca dari tidak lurusnya saf solat mereka sedangkan ia sebagai bentuk dan simbol perbezaan mereka secara zahir. Perbezaan yang zahir ini menjadi sebab timbulnya perbezaan secara batin.” (Syarah Sahih Muslim).

Monday, November 15, 2010

HIKMAH IBADAH KORBAN

Kita kini melangkah ke bulan terakhir dalam takwim hijrah iaitu Zulhijjah. Pada bulan ini Allah SWT menganugerahkan kepada kita satu lagi hari kebesaran Islam iaitu Hari Raya Korban atau Aidiladha.

Dalam kegembiraan menyambut Hari Raya Korban itu, umat Islam yang berkemampuan dituntut melakukan ibadat korban.

Ibadat korban bermaksud menyembelih binatang tertentu seperti unta, kerbau, lembu atau kambing pada hari ke-10, ke-11, ke-12 atau ke-13 Zulhijjah. Islam mensyariatkan ibadat korban berkenaan sebagai antara ibadat mendekatkan diri (taqarrub) kepada Allah SWT. Di samping itu, ia mengingatkan kita terhadap kisah pengorbanan Nabi Ibrahim dan Nabi Ismail sebagai satu ujian daripada Allah SWT kepada hamba-Nya yang taat.
Banyak hadis menekankan keutamaan ibadat korban ini. Antaranya ialah hadis diriwayatkan daripada Saidatina Aisyah ra. bahawa Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Tiada sesuatu amalan anak Adam pada Hari Raya Haji yang lebih disukai oleh Allah SWT daripada menumpahkan darah (ibadat korban). Bahawasanya ia (binatang yang dikorbankan itu) datang pada Hari Kiamat dengan tanduk, bulu dan kukunya dan bahawasanya darah (korban itu) mendapat tempat yang mulia di sisi Allah SWT sebelum darah itu tumpah ke bumi. Oleh kerana itu hendaklah kamu berkorban dengan hati yang bersih.” (Riwayat al-Tarmizi)

Melalui hadis ini jelas bahawa korban adalah ibadat atau amalan yang disukai Allah SWT. Maka sudah tentu ia mendapat kemuliaan di sisi Allah SWT pada Hari Kiamat.

Justeru, melakukan ibadat korban menambah lagi amalan kebajikan yang kita lakukan, di samping menjadi penebus dosa kita.

Rasulullah SAW bersabda bermaksud: “Wahai Fatimah! Berdirilah di sisi korbanmu dan saksikan ia, sesungguhnya titisan darahnya yang pertama itu pengampunan bagimu atas dosamu yang lalu.” (Riwayat al-Bazzar dan Ibn Hibban)
Dipetik daripada Kitab Sabilal Muhtadin Nabi Muhammad SAW bersabda yang bermaksud: “Perbesarkanlah korban kamu, kerana ia menjadi tungganganmu di atas titian siratulmustakim pada Hari Kiamat nanti.”

Begitulah besarnya ganjaran diberikan kepada orang yang melakukan korban. Allah SWT menjanjikan kebaikan kepada orang yang melakukannya dan ia menjadikan binatang sembelihannya itu sebagai tunggangan untuk meniti al-Sirat pada hari akhirat kelak.

Walaupun pada zahirnya ia cuma mengorbankan binatang sembelihan, jika dikaji dengan teliti, ia adalah ujian Allah SWT dalam melatih kita supaya sentiasa bersedia berkorban jiwa dan tenaga demi menegakkan agama Allah SWT di muka bumi ini.

Selain itu, ia juga ujian bagi melihat sejauh mana kita mensyukuri nikmat kemewahan yang dikurniakan Allah SWT.

Betapa Rasulullah SAW ketika hayat baginda dan juga sahabat sanggup mengorbankan harta, menggadai nyawa semata-mata mendaulatkan agama, inikan pula amalan yang cuma mengorbankan secebis harta demi mensyukuri nikmat yang diterima.

Ingatlah setiap pengorbanan yang kita lakukan hendaklah disertakan dengan niat ikhlas semata-mata kerana Allah SWT. Seandainya ibadat korban yang kita lakukan dicemari dengan sifat riak, takbur, membangga diri dan menunjuk-nunjuk kemampuan, maka tertutuplah rahmat Allah SWT dan nescaya sia-sia ibadat korban itu.

Rasulullah SAW amat menyukai amalan berkorban sehinggakan baginda sentiasa menyarankan sahabat melakukan ibadat korban pada setiap Hari Raya Korban.

Justeru, amalan korban itu bukan saja mempunyai kelebihan yang besar, bahkan dilihat dari sudut kerohanian, ia juga dapat mengikis sifat bakhil untuk membelanjakan harta ke arah kebaikan sekali gus membantu mereka yang kurang bernasib baik dengan memberi kegembiraan dan kesenangan dalam hati orang yang menerima terutama kepada golongan fakir miskin bagi turut merasai keriangan hari raya.

Allah SWT berfirman yang bermaksud, “Makanlah sebahagiannya dan beri makanlah orang yang rela dengan apa yang ada padanya (yang tidak meminta-minta) dan orang yang meminta. Demikianlah Kami menundukkan unta itu kepada kamu, mudah-mudahan kamu bersyukur.” (Surah al-Hajj ayat 36)

Melalui amalan ibadat korban ini jelas terbukti ia dapat mewujudkan semangat kerjasama serta saling bantu-membantu di antara semua pihak, sama ada pihak yang melakukan korban mahupun pihak yang menerima.

Saturday, September 25, 2010

Netanyahu tipu proses damai

Wartawan akhbar Haaretz, Gideon Levy, yang mempromosi buku barunya bertajuk The Punishment of Gaza menolak tanggapan umum Israel, mengamalkan demokrasi kerana menindas penduduk Palestin.
Malah, dalam wawancara dengan akhbar The Independent, beliau mendedahkan taktik Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, menipu proses damai kerana pemimpin itu menolak perdamaian dengan Palestin.

“Hari ini, ada tiga jenis manusia yang diperintah Israel iaitu warga Yahudi Israel yang memiliki hak sivil sepenuhnya.

“Warga Arab Israel yang diberi kewarganegaraan tetapi dikenakan diskriminasi teruk dan penduduk Palestin di wilayah ditakluki yang tidak memiliki hak sivil mahupun hak asasi manusia. Adakah itu demokrasi?

“Bagaimanakah anda boleh kata ia demokrasi sedangkan dalam masa 62 tahun, tiada satu kampung Arab dibina. Tak perlulah saya beritahu berapa banyak bandar dan kampung Yahudi dibina dalam masa itu.

“Penyelidikan mendedahkan berulang kali hukuman berbeza kepada warga Yahudi dan Arab bagi jenayah sama. Adakah demokrasi apabila seorang pelajar Palestin tidak langsung dapat menyewa pangsapuri di Tel Aviv kerana loghat dan namanya? Setiap bahagian dalam masyarakat Yahudi mengamalkan perkauman,” katanya. Levy berkata, perjuangan utamanya ialah membantu penduduk Palestin supaya dilayan seperti manusia tetapi ia sukar kerana sistem di Israel menyekatnya.

“Kami diajar beberapa perkara seperti manusia Palestin dilahirkan untuk membunuh dan kebencian mereka tidak rasional. Mereka bukan manusia seperti kami.

“Jadi, anda tinggal dalam masyarakat tanpa sebarang keraguan moral dan tiada perbahasan mengenainya secara terbuka. Sukar melawannya meskipun anda meninggikan suara,” kata Levy.

Misi perjuangannya menyebabkan menteri Israel menuntut kerajaan memantaunya kerana dia kini dianggap ‘risiko keselamatan’ apabila mendedahkan apa yang berlaku di wilayah ditakluki setiap minggu sejak tiga dekad lalu menerusi Haaretz.

“Misi saya ialah menghalang ramai penduduk Israel berkata saya tidak tahu,” katanya dan mungkin itu menyebabkan pemerintah dan penyokongnya mahu Levy ‘didiamkan.’

Levy menggunakan teknik mudah dengan bertanya warga Israel perasaan mereka jika hidup di bawah telunjuk tentera.

Dalam kejadian di Jenin, keretanya berada di belakang ambulans pada sekatan jalan selama sejam. Levy terlihat seorang wanita sakit dalam ambulans dan diberitahu pemandunya bahawa mereka selalu disuruh menunggu berjam-jam lamanya.

Beliau hilang sabar dan bertanya askar Israel apa perasaan jika ibu mereka berada dalam ambulans itu. Askar Yahudi itu mengacu senapang ke arahnya dan menyuruh Levy diam. Satu lagi contoh ialah ketika tentera Israel melancarkan ‘Operation Cast Lead’ membedil Gaza, dua tahun lalu.

“Seekor anjing milik penduduk Yahudi mati kena letupan roket Qassam dan berita itu disiarkan di muka depan akhbar paling laris di Israel. Pada hari yang sama, berpuluh-puluh penduduk Palestin mati di Gaza, beritanya di muka 16 dan ditulis dalam dua baris perkataan saja,” kata Levy.

Beliau juga memahami mengapa penduduk Palestin mengangkat senjata. Katanya, hanya selepas rundingan aman dibalas dengan keganasan oleh Israel menyebabkan warga Palestin menggunakan kekerasan.

“Apa yang berlaku jika penduduk Palestin tidak melancarkan roket Qassam (ke bandar di selatan Israel)? Adakah Israel akan menamatkan sekatan ekonominya?

“Karutlah. Jika penduduk Gaza tidak berbuat apa-apa seperti dikehendaki Israel, kes mereka akan hilang daripada agenda, tiada siapa akan peduli dengan nasib penduduk Gaza jika mereka tidak bertindak,” katanya.

Bagi Levy, rundingan damai adalah satu penipuan sejak ia dilancarkan dan tidak akan berjaya. Bagaimana dia boleh tahu?

“Ada satu ujian mudah bagi setiap rundingan damai. Satu keperluan ialah Israel membubarkan penempatan Yahudi di Tebing Barat.

“Jadi, jika anda akan bubarkannya, anda tentu henti membinanya sekarang, betul? Cuma, mereka terus membinanya sejak proses damai Oslo lagi.

Seperti pemimpin berhaluan kiri termasuk Ehud Barak dan Tzipi Livni, Netanyahu sentiasa menentang rundingan damai termasuk mendabik dada mahu memusnahkan proses damai Oslo.

Pada 1997, Netanyahu tidak sedar pita rakaman masih berjalan apabila berkata: “Mengapa itu (dasar anti damai) penting? Kerana mulai saat itu saya menghentikan perjanjian Oslo.”

“Jika dia boleh mendakwa dan mengugut akan menghentikan proses damai, mengapa anda fikir yang terbaru ini akan berjaya? Selain itu, bagaimana anda boleh berdamai dengan separuh penduduk Palestin? Bagaimana anda boleh singkirkan Hamas dan Gaza,” tanya Levy lagi.

Sunday, August 22, 2010

Sia-sia berpuasa jika tak jaga solat fardhu

PUASA tetapi tidak solat bukan isu baru namun perlu dibangkitkan untuk perbincangan supaya amalan sepanjang Ramadan tidak menjadi sia-sia kerana sesetengah umat Islam begitu menjaga ibadat puasa namun solat diabaikan.

Imam 1 Masjid al-Husna Bandar Sunway, Abdul Hadi Bakri Abdullah, yang menjawab persoalan berkaitan solat tetapi tidak puasa yang dikemukakan penonton program Tanyalah Ustaz di TV9, berkata itulah kesilapan umat Islam kerana tidak memahami agama.

Katanya, ibadat puasa menjadi sia-sia jika seseorang itu tidak menunaikan solat wajib lima waktu kerana matlamat puasa untuk meningkatkan ketakwaan kepada Allah dan jika tidak solat, maka tiada apa yang hendak ditingkatkan.


Solat adalah amalan pertama yang dihisab di akhirat nanti, bukan puasa, haji, zakat atau infak yang kita buat.

Oleh itu, jika puasa tetapi tidak solat, sia-sia saja. Solat tidak ada fidyah atau tebusan tetapi puasa boleh ditebus dengan fidyah, katanya.

Beliau yang menjadi tetamu jemputan program Tanyalah Ustaz membicarakan tajuk Kesilapan Semasa Puasa, menyentuh perkara dilakukan umat Islam sama ada secara sedar atau tidak.
Katanya, banyak kesilapan dilakukan umat Islam kerana salah meletakkan keutamaan pada tempat sepatutnya seperti menunaikan solat sunat Tarawih secara berjemaah di masjid tetapi solat wajib tidak diusahakan untuk berjemaah sedangkan sudah jelas ganjaran 27 pahala.

Abdul Hadi berkata, dalam amalan sunat juga ramai tidak faham keutamaan mensia-siakan peluang depan mata dengan meninggalkan solat sunat selepas Isyak kerana lebih menumpukan solat sunat terawih.

Solat sunat selepas Isyak lebih utama tetapi kita tinggalkan sebab fikir nak buat sunat Tarawih. Imam memang tunggu jemaah solat sunat selepas Isyak sebelum Tarawih tetapi peluang yang ada itu kebanyakan kita sia-siakan, katanya.

Beliau turut menyentuh pemandangan di bazar Ramadan, anak muda lelaki dan perempuan bukan muhrim membeli juadah sambil berpegangan tangan malah ada yang tidak menutup aurat, sebagai perkara penting sepatutnya diberi perhatian tetapi dipandang mudah oleh segelintir umat Islam.

Begitu juga peniaga di bazar Ramadan, diingatkan supaya tidak bertekad dalam hati mengambil kesempatan Ramadan untuk mengaut keuntungan berlipat kali ganda sementara pembeli jangan pula menjadikan bulan puasa sebagai pesta makanan hingga berlaku pembaziran.

Beliau tidak menafikan keperluan atau kepentingan bazar Ramadan sebagai kemudahan serta tarikan pelancong ke negara ini tetapi biar usaha itu bertujuan menampakkan keindahan Islam dari segi amalan ibadat.

Apa yang patut diserlahkan ialah Ramadan sebagai pesta ibadat bukan pesta makanan. Ini peluang Allah beri dan mesti dijaga elok-elok dengan mendidik orang Malaysia serta pelancong dengan pemandangan apabila Ramadan, kita semua penuhkan masjid, katanya.

Perkara dibangkitkan Abdul Hadi adalah kerisauan diluahkan penonton yang mengikuti program Tanyalah Ustaz mengenai amalan puasa dalam kalangan masyarakat negara ini yang mendahulukan adat bukannya ibadat.

Wednesday, August 18, 2010

Ihya Ramadan: Umat Islam dituntut jaga adab berbuka puasa

ADAB berbuka puasa ialah menyegerakan berbuka apabila masuk waktu. Sahl bin Sa’ad melaporkan, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Manusia sentiasa dalam kebaikan selagi mereka menyegerakan berbuka puasa.” (Hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Berdoa ketika berbuka

Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Sesungguhnya bagi orang berpuasa itu, doa yang tidak ditolak ketika dia berbuka.” (Hadis riwayat Ibn Majah)

Doa daripada Rasulullah SAW ketika berbuka dan disunatkan kita membaca: “Hilanglah dahaga, basahlah peluh (hilang kekeringan) dan tetaplah pahala, insya-Allah.” (Hadis riwayat Abu Daud)

Berdoa kepada orang yang menjamu kita berbuka.

Kata Anas: “Rasulullah SAW pernah datang ke (rumah) Saad bin Ubadah. Dia menghidangkan roti dan minyak. Baginda makan dan berkata: Mereka yang berpuasa berbuka puasa di sisi kamu, mereka yang baik makan makanan kamu dan malaikat akan berselawat ke atas kamu.” (Hadis riwayat Abu Daud)

Berbuka puasa dengan rutab, tamar atau air
Rutab ialah buah kurma yang sudah masak sebelum menjadi tamar kering. Ia lembut dan manis, manakala tamar ialah buah kurma yang sudah kering. Anas berkata:
“Rasulullah SAW berbuka puasa dengan beberapa biji rutab sebelum bersolat. Jika tiada rutab, maka dengan beberapa biji tamar dan jika tiada tamar, maka beliau minum beberapa teguk air.” (Hadis riwayat Ahmad dan Tirmizi)

Makan dengan sederhana

Orang berpuasa digalakkan tidak makan berlebihan ketika berbuka bertepatan dengan firman Allah SWT yang bermaksud: “Dan makan dan minumlah kamu, dan jangan berlebih-lebihan. Sesungguhnya Dia tidak suka orang yang berlebih-lebihan.” (Surah al-A’raf, ayat 31)

Segerakan solat Maghrib

Selepas berbuka dengan tamar atau air, jika makanan belum dihidangkan, umat Islam perlu segera menunaikan solat. Namun, jika makanan sudah dihidangkan, maka makruh meninggalkan makanan untuk menunaikan solat.

Diriwayatkan daripada Abdullah bin Umar, Rasulullah SAW bersabda yang bermaksud: “Apabila dihidangkan makan malam seseorang kamu, sedangkan solat (jemaah) sudah didirikan, maka mulailah dengan makan malam. Janganlah dia tergopoh-gapah sehinggalah dia selesa.” (hadis riwayat Bukhari dan Muslim)

Monday, July 26, 2010

syaaban peluang bersihkan hati..

Malam Nisfu Syaaban termasuk salah satu masa doa umat Islam mustajab, diperkenan Allah

PADA bulan Syaaban banyak amal kebajikan diperoleh mereka yang mengambil kesempatan beramal. Bulan yang sering dijadikan persediaan menyambut Ramadan turut menjadi bulan umat Islam berebut melakukan amal kebajikan.

Apabila Syaaban berhasil mendorong melaksanakan pelbagai kebajikan dengan amalan mengikut sunnah seperti memperbanyakkan berpuasa sunat, maka Ramadan yang menyusul dapat dilalui dengan mudah dan selesa untuk menunaikan kewajipan berpuasa.

Ulama mengatakan bulan Rejab adalah kesempatan untuk membersihkan diri, Syaaban membersihkan hati dan Ramadan membersihkan jiwa.
Mengenai malam Nisfu Syaaban, Imam Syafii menyatakan dalam Kitabnya Al-Umm: Sudah sampai kepada kami, ada orang yang mengatakan sesungguhnya doa dimakbulkan oleh Allah pada lima malam: malam Jumaat, malam Hari Raya Aidil Adha, malam Hari Raya Aidil Fitri, malam pertama bulan Rejab dan malam 15 Syaaban.

Imam Syafii berkata: Saya suka kepada kelebihan yang dinyatakan pada malam itu dengan syarat ia tidak dianggap wajib.

Sahabat, tabiin dan ulama bersungguh beribadah pada malam itu. Kitab Durratun Nasihin menyebut: Jibril datang kepadaku pada malam Nisfu Syaaban dan berkata: Wahai Muhammad, pada malam ini pintu langit dan pintu rahmat sedang dibuka, oleh itu bangun dan kerjakan sembahyang kemudian angkat kepalamu serta kedua-dua tanganmu ke langit.

Aku (Rasulullah SAW) bertanyakan: Wahai Jibril, apakah gerangan malam ini? Jibril menjawab: Pada malam ini sudah dibuka tiga ratus pintu rahmat, maka Allah Taala mengampuni semua orang yang tidak menyekutukan-Nya dengan sesuatu, melainkan tukang sihir, kahin (tukang tenung), orang suka bermusuhan, peminum khamar (arak), orang yang melacur dirinya, pemakan harta riba, orang derhaka kepada ibu bapa, orang suka mengadu domba dan orang yang memutuskan hubungan silaturahim. Maka sesungguhnya mereka tidak akan diampuni sehingga mereka itu mahu bertaubat dan meninggalkan pekerjaan (maksiatnya) itu.
Beribadah pada malam Nisfu Syaaban boleh dilakukan dengan memperbanyak membaca al-Quran, berselawat kepada Rasulullah SAW, berzikir dan berdoa. Ketahuilah malam Nisfu Syaaban adalah termasuk salah satu masa perkenan dan mustajab doa.

Doa yang dibaca Rasulullah SAW pada malam Nisfu Syaaban antara lain bermaksud: Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepada-Mu dari seksa-Mu dan murka-Mu, dan aku tidak mengira pujian kepada-Mu, seperti mana Engkau memuji kepada-Mu sendiri. Maka segala puji bagi-Mu sehingga Engkau reda.

Doa itu dibaca Rasulullah SAW dalam sujud di waktu malam ketika sembahyang sunat di rumahnya. Baginda SAW membaca doa itu dalam sujudnya sambil matanya menitiskan air mata kerana perasaan takutnya kepada Allah SWT.

Antara kelebihan malam Nisfu Syaaban ialah pada malam itu pintu langit dan pintu rahmat dibuka bermula daripada awal malam sehingga waktu Subuh.

Allah mengampunkan segala dosa yang pernah dilakukan oleh orang yang menghidupkan malam itu dengan melakukan ibadah kecuali orang yang syirik kepada Allah, menyimpan dendam dalam hati, ketagih arak dan orang yang sentiasa berzina.

Pada malam berkenaan juga amalan yang dilakukan dalam tempoh setahun diangkat kepada Allah, ditulis siapa yang akan hidup dan siapa yang akan mati, orang yang menghidupkan malam itu dengan beribadah akan dimasukkan ke dalam syurga.

Bagaimanapun, dalam kalangan masyarakat banyak melakukan kesalahan mengenai malam Nisfu Syaaban dengan berebut-rebut datang ke masjid atau surau untuk mendapat fadilat malam itu.

Biasanya diadakan majlis bacaan surah Yasin sebanyak tiga kali selepas sembahyang Maghrib dan selepas bacaan yasin pertama, diniatkan memohon panjang umur, memohon dijauhkan bala bencana (bacaan Yasin kedua) dan diniatkan memohon murah rezeki yang halal (bacaan Yasin ketiga).

Difahamkan amalan sambutan malam Nisfu Syaaban yang kaifiatnya seperti ini tidak diamalkan di tempat lain melainkan di Malaysia dan sekitar Nusantara. Ada kalanya mereka membaca surah Yasin begitu cepat dan pantas sehingga mengabaikan hukum tajwid.

Ini berlaku kerana ingin mengejar bilangan tiga kali bacaan. Al-Quran melaknat mereka yang membacanya dengan tidak betul hukum tajwid kerana al-Quran mestilah dibaca dengan tartil.

Firman Allah bermaksud: Dan bacalah al-Quran dengan penuh tartil. (Surah al-Muzammil, ayat 4)

Kita digalakkan sembahyang, berdoa, beristighfar, membaca al-Quran dan melakukan amalan disuruh Allah untuk kebaikan dunia dan akhirat. Nabi SAW tidak menetapkan bacaan surah Yasin seperti disebutkan itu.

Sering juga kita mendengar khutbah yang disampaikan khatib semasa sembahyang Jumaat dengan memperingatkan jemaah supaya jangan terlalu taksub dengan amalan Nisfu Syaaban dan ini bererti ada kesalahan sering dilakukan ketika tibanya malam Nisfu Syaaban.

Syaaban adalah satu bulan hijrah yang mempunyai keistimewaan tersendiri serta dianggap pintu gerbang Ramadan yang penuh berkat. ;-)

Friday, July 16, 2010

dosa yg lebih besar dari BERZINA!!

Assalamualaikum..

Pada suatu senja yang lenggang, terlihat seorang wanita berjalan terhuyung-huyung. Pakaianya yang serba hitam menandakan bahwa ia berada dalam dukacita yang mencekam..

Kerudungnya menangkup rapat hampir seluruh wajahnya tanpa hias muka atau perhiasan menempel di tubuhnya. Kulit yang bersih, badan yang ramping dan roman mukanya yang ayu, tidak dapat menghapus kesan kepedihan yang telah meroyak hidupnya.

Ia melangkah terseret-seret mendekati kediaman rumah Nabi Musa a.s.
Diketuknya pintu pelan-pelan sambil mengucapkan uluk salam.Maka terdengarlah ucapan dari dalam "Silakan masuk". Perempuan cantik itu lalu berjalan masuk sambil kepalanya terus merunduk. Air matanya berderai tatkala ia berkata,

"Wahai Nabi Allah. Tolonglah saya.Doakan saya agar Tuhan berkenan mengampuni dosa keji saya."

"Apakah dosamu wahai wanita ayu?" tanya Nabi Musa a.s. terkejut.

"Saya takut mengatakannya." jawab wanita cantik.

"Katakanlah jangan ragu-ragu!" desak Nabi Musa.




Maka perempuan itupun terpatah bercerita,

"Saya... telah berzina".

Kepala Nabi Musa terangkat,hatinya tersentak. Perempuan itu meneruskan,

"Dari perzinaan itu saya pun...lantas hamil. Setelah anak itu lahir, langsung saya... cekik lehernya sampai... mati,"

ucap wanita itu seraya menangis sejadi-jadinya.

Nabi Musa berapi-api matanya. Dengan muka berang ia mengherdik,

"Perempuan bejad, pergi kamu dari sini! Agar siksa Allah tidak jatuh ke dalam rumahku kerana perbuatanmu. Pergi!"...

teriak Nabi Musa sambil memalingkan mata kerana jijik.

Perempuan berwajah ayu dengan hati bagaikan kaca membentur batu hancur luluh segera bangkit dan melangkah surut. Dia terantuk-antuk keluar dari dalam rumah Nabi Musa. Ratap tangisnya amat memilukan.Ia tak tahu harus kemana lagi hendak mengadu. Bahkan ia tak tahu mahu dibawa kemana lagi kaki-kakinya.

Bila seorang Nabi saja sudah menolaknya, bagaimana pula manusia lain bakal menerimanya? Terbayang olehnya betapa besar dosanya, betapa jahat perbuatannya. Ia tidak tahu bahwa sepeninggalannya, Malaikat Jibril turun mendatangi Nabi Musa.

Sang Ruhul Amin Jibril lalu bertanya,

"Mengapa engkau menolak seorang wanita yang hendak bertaubat dari dosanya? Tidakkah engkau tahu dosa yang lebih besar daripadanya?"

Nabi Musa terperanjat.

"Dosa apakah yang lebih besar dari kekejian wanita pezina dan pembunuh itu?"

Maka Nabi Musa dengan penuh rasa ingin tahu bertanya kepada Jibril.

"Betulkah ada dosa yang lebih besar daripada perempuan yang nista itu?"

"Ada!" jawab Jibril dengan tegas.

"Dosa apakah itu?"

tanya Musa kian penasaran.

"Orang yang meninggalkan solat dengan sengaja dan tanpa menyesal. Orang itu dosanya lebih besar dari pada seribu kali berzina".

Mendengar penjelasan ini Nabi Musa kemudian memanggil wanita tadi untuk menghadap kembali kepadanya. Ia mengangkat tangan dengan khusuk untuk memohonkan ampunan kepada Allah untuk perempuan tersebut.

Nabi Musa menyedari, orang yang meninggalkan sembahyang dengan sengaja dan tanpa penyesalan adalah sama saja seperti berpendapat bahwa

“sembahyang itu tidak wajib dan tidak perlu atas dirinya”.

Bererti ia seakan-akan menganggap remeh perintah Tuhan, bahkan seolah-olah menganggap Tuhan tidak punya hak untuk mengatur dan memerintah hamba-Nya.Sedang orang yang bertaubat dan menyesali dosanya dengan sungguh-sungguh bererti masih mempunyai iman di dadanya dan yakin bahwa Allah itu ada, di jalan ketaatan kepada-Nya. Itulah sebabnya Tuhan pasti mahu menerima kedatangannya.

Dalam hadis Nabi SAW disebutkan :

Orang yang meninggalkan solat lebih besar dosanya dibanding dengan orang yang membakar 70 buah Al-Qur'an, membunuh 70 nabi dan bersetubuh dengan ibunya di dalam Ka'bah. Dalam hadis yang lain disebutkan bahwa orang yang meninggalkan solat sehingga terlewat waktu, kemudian ia mengqadanya, maka ia akan disiksa dalam neraka selama satu huqub.

Satu huqub adalah lapan puluh tahun. Satu tahun terdiri dari 360 hari, sedangkan satu hari diakhirat perbandingannya adalah seribu tahun di dunia.

Demikianlah kisah Nabi Musa dan wanita pezina dan dua hadis Nabi, mudah-mudahan menjadi pelajaran bagi kita dan timbul niat untuk melaksanakan kewajiban solat dengan istiqomah. Tolong sebarkan kepada saudara-saudara kita yang belum mengetahui.

Subhanakallahumma wabihamdika asyhadu allaa ilaaha illa anta, astaghfiruka wa atuubuilaiik.

Wassalam

Dan hendaklah ada di antara kamu segolongan umat yang menyeru kepada kebajikan, menyuruh kepada yang ma'ruf dan mencegah dari yang mungkar; merekalah orang-orang yang beruntung. (QS. Ali Imran 104:105)

Orang-Orang yang beriman itu akan menjadi tenteram hati mereka.Ingatlah dengan mengingati Allah itu hati akan menjadi tenteram.(Ar-Rad:28)

>>> | Di izinkan untuk dikongsi, tak perlu minta izin.. | <<<
>> Sama2lah SEBARKAN... <<
Semoga ianya BERMANFAAT...

Sunday, April 25, 2010

mari belajar berwuduk....

Soalan: Bolehkah ustaz menjelaskan maksud membasuh anggota wuduk seperti muka, tangan, kepala dan kaki. Adakah memadai dengan hanya mencurahkan air ke atasnya seperti kebanyakan orang hanya menghulurkan kakinya ke air paip yang mengalir tanpa menggosoknya dengan tangan?

INGIN TAHU. Jawapan:

Apabila merujuk soal berwuduk, Allah SWT berfirman dalam Surah al-Maidah ayat 6 yang bermaksud: “Wahai orang yang beriman, apabila kamu hendak mendirikan solat (padahal kamu berhadas kecil), maka (berwuduklah) iaitu basuhlah muka kamu dan kedua-dua belah tangan kamu meliputi siku, dan sapulah sebahagian kepala kamu dan basuhlah kedua-dua belah kaki kamu meliputi buku lali...”

Begitu juga dalam hadis Rasulullah SAW menunjukkan kepada kita cara berwuduk dengan sempurna. Pertama, sunat membaca Bismillah seperti hadis daripada Abu Hurairah ra, Nabi SAW bersabda: “Tidak ada solat bagi orang yang tidak berwuduk dan tidak ada wuduk bagi orang yang tidak menyebut nama Allah SWT untuk mengerjakannya (Rujuk Muntaqa 1: 83).

Kedua, sunat membasuh tangan sehingga pergelangan tangan. Sebagai mana hadis daripada Aus as-Saqafi: “Saya melihat Rasulullah SAW berwuduk, baginda memulakan dengan membasuh dua telapak tangan tiga kali.”

Ketiga, berkumur dan menghirup air hingga ke hidung sebagai mana hadis daripada Abdu Khair yang berkata: “Ali pernah meminta air wuduk, maka beliau pun berkumur-kumur serta menghirup air ke hidungnya dan menghembuskan dengan tangan kiri (mempergunakan tangan kiri buat memegang batang hidung). Beliau berbuat demikian tiga kali. Akhirnya ia berkata: Beginilah cara wuduk Rasulullah SAW.” (Riwayat Ahmad dan an-Nasa’i).
Keempat, menyapu kepala sebagai mana hadis daripada Ibn Abbas: “Saya melihat Rasulullah SAW berwuduk dengan menyapu kepalanya dan kedua-dua telinganya sekali.” Abu Hanifah, Malik dan Ahmad berpendapat bahawa menyapu kepala sekali saja. Asy Syafi’y memberi kiasan bilangan menyapu kepala kepada bilangan membasuh anggota lainnya.

Kelima, membasuh kaki meliputi buku lali sebagai mana hadis daripada Abdullah ibn Amr yang berkata: “Pada suatu ketika dalam satu perjalanan dari Makkah ke Madinah, Nabi SAW tertinggal di belakang. Ketika Rasulullah SAW menemui kami, solat Asar sudah sedikit terlambat dari awal waktunya. Ketika Rasulullah SAW tiba, kami pun cepat-cepat berwuduk mengambil air wuduk dengan sapu kaki bersahaja (tanpa disempurnakan). Perbuatan kami itu ditegah Rasulullah SAW dengan Baginda meninggikan suara: “Kecelakaan dari api neraka bagi segala tumit (yang tidak cukup basuh dua atau tiga kali) (Riwayat al-Bukhari dan Muslim).

Begitu juga hadis daripada Anas ibn Malik berkata: “Bahawasanya seorang lelaki (Umar ibn Khattab) datang kepada Nabi sesudah berwuduk dan kelihatan ada sedikit yang tidak kena air basuhan di belakang kakinya sebesar kuku. Melihat itu Nabi pun bersabda: “Kembalilah perbaiki wudukmu.” (Riwayat Ahmad, Abu Daud dan Ad-Daraquthny).

Seterusnya hadis daripada Khalid ibn Ma’dan, daripada sebahagian isteri Rasulullah SAW berkata: “Bahawasanya Nabi SAW melihat seorang lelaki bersolat sedangkan di telapak kakinya ada yang tidak kena air sebesar dirham. Maka Rasulullah SAW memerintahkannya mengulangi wuduk dan solatnya.” (Riwayat Ahmad).

Jumhur ulama berpendapat bahawa segala anggota wuduk wajib dibasuh dengan lengkap sempurna seperti mana sebuah hadis daripada Abu Hayyan yang berkata: “Saya melihat Ali berwuduk dengan cara membasuh kedua-dua telapak tangannya hingga bersih, kemudian berkumur-kumur (madhmadah) tiga kali, memasukkan air dalam hidung tiga kali, membasuh muka tiga kali, membasuh tangan (hingga siku) tiga kali, menyapu kepala sekali. Kemudian membasuh kedua kali hingga mata kaki. Sesudah itu beliau berkata: Saya suka untuk menunjukkan kepada kamu, begitulah wuduk Rasulullah SAW. (Riwayat Tirmizi). Wallahualam.

Tuesday, March 2, 2010

ini la...barisan kita...

Assalamualaikum....

bertemu kita lg..hehehe...dah lme xmenulis..bkan pe, line tenet low r...huhu..
skang n tgh dgr lagu raihan...smgt lak rase...hahaha...

errmmm...ape kne mngene dgn barisan daa...
hehehe...xlaa...mgu ni sy ade pebarisan untk ppk@fakulti sy..jd kne la wat latihan sbb ni untuk pertandingan..sbnr nye mls, tp kene pkse. nama pn owg len yg tulis..huhuhu...mls laa..ape bley bwat..

tp cite pasal perbarisan n..teringat sy mengenai firman Allah S.W.T.dlm surah as-Saff ayat 4, 'Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.'

Bkan mudah untuk untuk membina sbuah bangunan yg btol2 kukuh, lg2 bangunan yg berteras kan Iman..tp dgn ada nya sebuah pasukan yg teguh iman,mantap akhlak dan sanggup berjuang di jln Allah, InsyaAllah akn lahir la umat yg hebat..umat wasatha..ukhwah adala sesuatu yg penting dalam wadah perjuangan kita.dgn ada nya sahabat maka kita tidak akan berasa keseorangan.sahabat la tempat kita bergembira, tempat kita mengadu kasih..bila adanya ukhwah yg mantap segala gerak kerja kita pasti akn menjadi mudah.

sahabat berlainan dgan kawan..kawan kita bley jmpa dimana2.makcik jual keropok leko pn dikira kawan(tp jge adab ye:))jd sgt mudah untuk mencari kawan ni..tp untuk mencari sahabt memang payah, berat, letih...kdg2 kita rase dah jmpe sahabat kita, tp bila kita dlm kepayahan, dia lari,die tidak peduli....jd dia bkn la sahabat..org kate nk tgok perangai sbnr seseorg tu kita kne tgl 3hari dgn mereka.ketika itula kita bley taw perangai dia yg sebenar...huhuhu..

kalau nk tgok sahabat yg sebenar kita bley tgok sendiri sbgai mana Saidina Umar sggup disengat binatang berbisa drpada menyengat Rasulullah S.A.W...itu la pengorbanan sbnr sahabt..cube kita renung kembali, adakah kita sanggup bekorban demi kawan kita? apakah kita ni sahabat yg kearah kebaikan?ataupun kita ni sahabat suam2 kuku(ade ke?).Ya Allah, kalau kita menjadi sahabat yg menarik kawan kita ke dalam neraka....nauzubillah...

Seerat simpulan yang tidak terbuka
Seteguh langit tinggi menongkah dunia
Kita mengharung badai atas nama
Kasih insan bersaudara

Buang yang keruh ambil yang jernih
Dendam hasad dengki mestilah dijauhi
Marilah contohilah Rasullulah
Di dalam bersahabat
Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan
Bina keharmonian


jd marilah la kita bina tembok yg kukuh berlandaskan keimanan..InsyaAllah..

Monday, March 1, 2010

Orang Islam itu "SUPER"???

haaa....kalau sahabat nk taw, umat Islam ni umat yg super duper power...

knpe sy kate begitu??
hehehe...kerana Allah menggelar mereka sbg khaira ummatin yg membawa maksud 'sebaik-baik umat'. dlm surah Ali Imran ayat 110 Allah menyatakan yg bermaksud, "Kamu adalah umat yg terbaik(khaira ummatin) yg dilahirkan bg manusia, kamu menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran dan kamu beriman kpd Allah swt."
haa...skrang sape lagi power? superman atau Org Islam itu sendiri...jd kita sbg org Islam ni harus bangga dgn rahmat yg Allah berikan..
errmmm...sy ni tidak la pandai bab agama ni..tp ske membaca. jd sy harap ada para sahabat yg akan membantu..tkut salah pengertian..
lupe sy, cite pasal power ni..Allah juga meggelar umat Islam ni umat terbaik(ummatan Wasatha). Dlm surah al-Baqarah ayat 143,bermaksud, "Dan demikianlah kami menjadikan kamu umat wasatha supaya kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan rasul menjadi saksi atas perbuatan kamu."
Umat Islam power, umat Islam terbaik....jd...ape peranan kita untuk kembangkan syiar Islam???haa...susah nk jwb, sbb sy sendiri pun xmmpu..ckp@tulis pandai laa...mmg susah nk wat tp dgn ade nyer iman yg kukuh dan perasaan cinta kpd Islam, insyaAllah kita boleh...
Ade lagi cite sy nk bgtaw pasal Islam super ni...nnt ade kelapangan sy tulis lagi...hehehe..nk g kelas..k..salam...

salam perkenalan...

assalamualaikum...


salam perkenalan untuk semua. saya ni org baru dalam blog ni..xpandai berkata2 tp tertarik untuk berkongsi cerita dan ilmu bersama meraka di luar sana...tp terlebih dahulu saya perkenal kan serba sedikit pasal diri empunya blog ni.. nama diberi Mohammad Farhan bin Hj. Abd. Malik. menetap di Port Dickson dan skrang melanjutkan pelajaran di Universiti Malaysia Perlis(UniMAP) dalam bidang kejuruteraan elektronik industri...

Kenapa nk tulis blog???

hehehe...mula2 mmg malas sbnar nye nk tulis tp disebabkan tertarik bila tgok rakan2 n bace pasal blog org..perasaan ingin menulis tu tiba2 muncul..jd tercipta la.."bila aku mula menulis..."

Ape yg ade kat blog ni??

InsyaAllah sy akn berkongsi dgn sahabat semua pasal kembara ilmu yg sy perolehi di sekeliling sy..mgkin ia akan menjadi iktibar atau pengajaran kpd kita semua nnt...InsyaAllah...tp jika ada yg terasa mgkin kita dapat mnyedarkan diri kita ini bahawa kita ni insan yg lemah.setiap kelemahan yg ada dlm diri kita Allah ciptakan agar kita sentiasa beringat tentang kekuasaan Allah dan peranan kita sbg hambaNya...