BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Saturday, September 25, 2010

Netanyahu tipu proses damai

Wartawan akhbar Haaretz, Gideon Levy, yang mempromosi buku barunya bertajuk The Punishment of Gaza menolak tanggapan umum Israel, mengamalkan demokrasi kerana menindas penduduk Palestin.
Malah, dalam wawancara dengan akhbar The Independent, beliau mendedahkan taktik Perdana Menteri Israel, Benjamin Netanyahu, menipu proses damai kerana pemimpin itu menolak perdamaian dengan Palestin.

“Hari ini, ada tiga jenis manusia yang diperintah Israel iaitu warga Yahudi Israel yang memiliki hak sivil sepenuhnya.

“Warga Arab Israel yang diberi kewarganegaraan tetapi dikenakan diskriminasi teruk dan penduduk Palestin di wilayah ditakluki yang tidak memiliki hak sivil mahupun hak asasi manusia. Adakah itu demokrasi?

“Bagaimanakah anda boleh kata ia demokrasi sedangkan dalam masa 62 tahun, tiada satu kampung Arab dibina. Tak perlulah saya beritahu berapa banyak bandar dan kampung Yahudi dibina dalam masa itu.

“Penyelidikan mendedahkan berulang kali hukuman berbeza kepada warga Yahudi dan Arab bagi jenayah sama. Adakah demokrasi apabila seorang pelajar Palestin tidak langsung dapat menyewa pangsapuri di Tel Aviv kerana loghat dan namanya? Setiap bahagian dalam masyarakat Yahudi mengamalkan perkauman,” katanya. Levy berkata, perjuangan utamanya ialah membantu penduduk Palestin supaya dilayan seperti manusia tetapi ia sukar kerana sistem di Israel menyekatnya.

“Kami diajar beberapa perkara seperti manusia Palestin dilahirkan untuk membunuh dan kebencian mereka tidak rasional. Mereka bukan manusia seperti kami.

“Jadi, anda tinggal dalam masyarakat tanpa sebarang keraguan moral dan tiada perbahasan mengenainya secara terbuka. Sukar melawannya meskipun anda meninggikan suara,” kata Levy.

Misi perjuangannya menyebabkan menteri Israel menuntut kerajaan memantaunya kerana dia kini dianggap ‘risiko keselamatan’ apabila mendedahkan apa yang berlaku di wilayah ditakluki setiap minggu sejak tiga dekad lalu menerusi Haaretz.

“Misi saya ialah menghalang ramai penduduk Israel berkata saya tidak tahu,” katanya dan mungkin itu menyebabkan pemerintah dan penyokongnya mahu Levy ‘didiamkan.’

Levy menggunakan teknik mudah dengan bertanya warga Israel perasaan mereka jika hidup di bawah telunjuk tentera.

Dalam kejadian di Jenin, keretanya berada di belakang ambulans pada sekatan jalan selama sejam. Levy terlihat seorang wanita sakit dalam ambulans dan diberitahu pemandunya bahawa mereka selalu disuruh menunggu berjam-jam lamanya.

Beliau hilang sabar dan bertanya askar Israel apa perasaan jika ibu mereka berada dalam ambulans itu. Askar Yahudi itu mengacu senapang ke arahnya dan menyuruh Levy diam. Satu lagi contoh ialah ketika tentera Israel melancarkan ‘Operation Cast Lead’ membedil Gaza, dua tahun lalu.

“Seekor anjing milik penduduk Yahudi mati kena letupan roket Qassam dan berita itu disiarkan di muka depan akhbar paling laris di Israel. Pada hari yang sama, berpuluh-puluh penduduk Palestin mati di Gaza, beritanya di muka 16 dan ditulis dalam dua baris perkataan saja,” kata Levy.

Beliau juga memahami mengapa penduduk Palestin mengangkat senjata. Katanya, hanya selepas rundingan aman dibalas dengan keganasan oleh Israel menyebabkan warga Palestin menggunakan kekerasan.

“Apa yang berlaku jika penduduk Palestin tidak melancarkan roket Qassam (ke bandar di selatan Israel)? Adakah Israel akan menamatkan sekatan ekonominya?

“Karutlah. Jika penduduk Gaza tidak berbuat apa-apa seperti dikehendaki Israel, kes mereka akan hilang daripada agenda, tiada siapa akan peduli dengan nasib penduduk Gaza jika mereka tidak bertindak,” katanya.

Bagi Levy, rundingan damai adalah satu penipuan sejak ia dilancarkan dan tidak akan berjaya. Bagaimana dia boleh tahu?

“Ada satu ujian mudah bagi setiap rundingan damai. Satu keperluan ialah Israel membubarkan penempatan Yahudi di Tebing Barat.

“Jadi, jika anda akan bubarkannya, anda tentu henti membinanya sekarang, betul? Cuma, mereka terus membinanya sejak proses damai Oslo lagi.

Seperti pemimpin berhaluan kiri termasuk Ehud Barak dan Tzipi Livni, Netanyahu sentiasa menentang rundingan damai termasuk mendabik dada mahu memusnahkan proses damai Oslo.

Pada 1997, Netanyahu tidak sedar pita rakaman masih berjalan apabila berkata: “Mengapa itu (dasar anti damai) penting? Kerana mulai saat itu saya menghentikan perjanjian Oslo.”

“Jika dia boleh mendakwa dan mengugut akan menghentikan proses damai, mengapa anda fikir yang terbaru ini akan berjaya? Selain itu, bagaimana anda boleh berdamai dengan separuh penduduk Palestin? Bagaimana anda boleh singkirkan Hamas dan Gaza,” tanya Levy lagi.

0 comments: