BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Tuesday, March 2, 2010

ini la...barisan kita...

Assalamualaikum....

bertemu kita lg..hehehe...dah lme xmenulis..bkan pe, line tenet low r...huhu..
skang n tgh dgr lagu raihan...smgt lak rase...hahaha...

errmmm...ape kne mngene dgn barisan daa...
hehehe...xlaa...mgu ni sy ade pebarisan untk ppk@fakulti sy..jd kne la wat latihan sbb ni untuk pertandingan..sbnr nye mls, tp kene pkse. nama pn owg len yg tulis..huhuhu...mls laa..ape bley bwat..

tp cite pasal perbarisan n..teringat sy mengenai firman Allah S.W.T.dlm surah as-Saff ayat 4, 'Sesungguhnya Allah mencintai orang-orang yang berperang di jalanNya dalam barisan yang teratur, mereka seakan-akan seperti suatu bangunan yang tersusun kukuh.'

Bkan mudah untuk untuk membina sbuah bangunan yg btol2 kukuh, lg2 bangunan yg berteras kan Iman..tp dgn ada nya sebuah pasukan yg teguh iman,mantap akhlak dan sanggup berjuang di jln Allah, InsyaAllah akn lahir la umat yg hebat..umat wasatha..ukhwah adala sesuatu yg penting dalam wadah perjuangan kita.dgn ada nya sahabat maka kita tidak akan berasa keseorangan.sahabat la tempat kita bergembira, tempat kita mengadu kasih..bila adanya ukhwah yg mantap segala gerak kerja kita pasti akn menjadi mudah.

sahabat berlainan dgan kawan..kawan kita bley jmpa dimana2.makcik jual keropok leko pn dikira kawan(tp jge adab ye:))jd sgt mudah untuk mencari kawan ni..tp untuk mencari sahabt memang payah, berat, letih...kdg2 kita rase dah jmpe sahabat kita, tp bila kita dlm kepayahan, dia lari,die tidak peduli....jd dia bkn la sahabat..org kate nk tgok perangai sbnr seseorg tu kita kne tgl 3hari dgn mereka.ketika itula kita bley taw perangai dia yg sebenar...huhuhu..

kalau nk tgok sahabat yg sebenar kita bley tgok sendiri sbgai mana Saidina Umar sggup disengat binatang berbisa drpada menyengat Rasulullah S.A.W...itu la pengorbanan sbnr sahabt..cube kita renung kembali, adakah kita sanggup bekorban demi kawan kita? apakah kita ni sahabat yg kearah kebaikan?ataupun kita ni sahabat suam2 kuku(ade ke?).Ya Allah, kalau kita menjadi sahabat yg menarik kawan kita ke dalam neraka....nauzubillah...

Seerat simpulan yang tidak terbuka
Seteguh langit tinggi menongkah dunia
Kita mengharung badai atas nama
Kasih insan bersaudara

Buang yang keruh ambil yang jernih
Dendam hasad dengki mestilah dijauhi
Marilah contohilah Rasullulah
Di dalam bersahabat
Ukhuwah dan mahabbah kita jalinkan
Bina keharmonian


jd marilah la kita bina tembok yg kukuh berlandaskan keimanan..InsyaAllah..

Monday, March 1, 2010

Orang Islam itu "SUPER"???

haaa....kalau sahabat nk taw, umat Islam ni umat yg super duper power...

knpe sy kate begitu??
hehehe...kerana Allah menggelar mereka sbg khaira ummatin yg membawa maksud 'sebaik-baik umat'. dlm surah Ali Imran ayat 110 Allah menyatakan yg bermaksud, "Kamu adalah umat yg terbaik(khaira ummatin) yg dilahirkan bg manusia, kamu menyuruh kepada makruf dan mencegah kemungkaran dan kamu beriman kpd Allah swt."
haa...skrang sape lagi power? superman atau Org Islam itu sendiri...jd kita sbg org Islam ni harus bangga dgn rahmat yg Allah berikan..
errmmm...sy ni tidak la pandai bab agama ni..tp ske membaca. jd sy harap ada para sahabat yg akan membantu..tkut salah pengertian..
lupe sy, cite pasal power ni..Allah juga meggelar umat Islam ni umat terbaik(ummatan Wasatha). Dlm surah al-Baqarah ayat 143,bermaksud, "Dan demikianlah kami menjadikan kamu umat wasatha supaya kamu menjadi saksi atas perbuatan manusia dan rasul menjadi saksi atas perbuatan kamu."
Umat Islam power, umat Islam terbaik....jd...ape peranan kita untuk kembangkan syiar Islam???haa...susah nk jwb, sbb sy sendiri pun xmmpu..ckp@tulis pandai laa...mmg susah nk wat tp dgn ade nyer iman yg kukuh dan perasaan cinta kpd Islam, insyaAllah kita boleh...
Ade lagi cite sy nk bgtaw pasal Islam super ni...nnt ade kelapangan sy tulis lagi...hehehe..nk g kelas..k..salam...

salam perkenalan...

assalamualaikum...


salam perkenalan untuk semua. saya ni org baru dalam blog ni..xpandai berkata2 tp tertarik untuk berkongsi cerita dan ilmu bersama meraka di luar sana...tp terlebih dahulu saya perkenal kan serba sedikit pasal diri empunya blog ni.. nama diberi Mohammad Farhan bin Hj. Abd. Malik. menetap di Port Dickson dan skrang melanjutkan pelajaran di Universiti Malaysia Perlis(UniMAP) dalam bidang kejuruteraan elektronik industri...

Kenapa nk tulis blog???

hehehe...mula2 mmg malas sbnar nye nk tulis tp disebabkan tertarik bila tgok rakan2 n bace pasal blog org..perasaan ingin menulis tu tiba2 muncul..jd tercipta la.."bila aku mula menulis..."

Ape yg ade kat blog ni??

InsyaAllah sy akn berkongsi dgn sahabat semua pasal kembara ilmu yg sy perolehi di sekeliling sy..mgkin ia akan menjadi iktibar atau pengajaran kpd kita semua nnt...InsyaAllah...tp jika ada yg terasa mgkin kita dapat mnyedarkan diri kita ini bahawa kita ni insan yg lemah.setiap kelemahan yg ada dlm diri kita Allah ciptakan agar kita sentiasa beringat tentang kekuasaan Allah dan peranan kita sbg hambaNya...